-
[ بدون عنوان ]
جمعه 4 خردادماه سال 1403 15:15
دردا که این شب ما را سحر نبود حق نهال تُرد زندگی تبر نبود در جمع مردگان بنشستم و هیچ کس دلخوش به مقصد پوچ سفر نبود در خلوتِ خانه چه غریبانه زیستند از حال و روز شهر، کسی را خبر نبود آیین شمع سوختن است و فنا شدن پروانه را چرا ز شعلهش حذر نبود؟ بانگ خروس شهر دل کوه را شکافت هر چند بر جماعت خسته اثر نبود آن باغ مست از...
-
تقدیم به سارینا اسماعیل زاده و محسن محمد پور
یکشنبه 11 دیماه سال 1401 23:01
سهـ م من از میـهنم فریـاد بود حسرت و غمگینی و بیداد بود این بلا از کشور و تاریخ نیست کــار دسـت شـوم استبـداد بود آن چه تقدیر است نامش از قضا نزد مــا ارثیـهی اجــداد بود هر نسیـم صبح زیبـای بهـار بر مشام و جان ما غمباد بود دین و دنیا و خَر و خُرمایشان در عمل همـراهی اضـداد بود هـر لب خنـدان بِبُـرّند و کنـون خون شده...
-
مجازات یا خشونت؟(حکومت مجاز به اعمال کدام است؟)
جمعه 18 آذرماه سال 1401 16:53
چند سال پیش یکی از رذلهای زمانه، جملهای با چنین مضمون گفت: «تنها حکومت مجاز به اعمال خشونت است» استناد این افراد تازه برآمده غالبا به «لویاتان» اثر توماس هابز است. ایده هابز درباره برآمدن دولت و ضرورت حفظ آن، به طور خلاصه چنین است: وضع طبیعی پیش از ابداع دولت و قدرت سیاسی، جنگ همه با همه است. و ترس از کشته شدن،...
-
تئوکراسی ذاتا اندوهناک است*
یکشنبه 15 آبانماه سال 1401 00:28
برگرفته از کتاب اسپینوزا و سیاست اتی ین بالیبار ترجمه فواد حبیبی و امین کرمی انتشارات ققنوس هر اندازه محدودیتهایی که بر آزادی فردی تحمیل میشوند خشنتر باشند، واکنش به آنها خشنتر و مخربتر خواهد بود. این «قانون طبیعت» است. هنگامی که هر فردی به نحوی از انحا ملزم گردد تا همانند دیگری فکر کند، نیروی مولد فکر وی به...
-
سنگینی دو نگاه و سنگینی این سالها
شنبه 21 اسفندماه سال 1400 01:51
سه سال پیش نزدیکهای عید پسر بچهای بود که از او برای فروشگاه دستمال کاغذی میخریدیم(میدانم برای خرید نکردن از کودکان کار دلایلی هست ) آن روز صبح آمد. رفتم دستمال را از او گرفتم و پولش را دادم. در را بستم. من این سو و او آن سوی در شیشهای بود. من نگاهم به او و بیرون بود و او پشتش به من و نگاهش به روبرو. در همین حین...
-
انسان و گلّه؛ نوشتاری پیرامون فردیت و رفتار گلّهای
سهشنبه 17 اسفندماه سال 1400 17:14
0 شرح ماوقع! هنگام درگذشت مارادونا و سیاهپوش شدن کل کشور اعم از عامه و نیمهنخبه! دو دوبیتی طنز درباره او سرودم، به منظور تلنگری بر ذوب شدگان که برای چنین شخصیت بحثبرانگیز و مستحق نقد و حتا شماتت اینگونه سوگواری نکنند و مرحوم را در شمار کبریا نیاورند. یکی از عشاق نوگذشته به واسطه صفحه دیگری از استوریها اسکرینشات...
-
به حقوق دیگران احترام بگذارید، نه عقایدشان
دوشنبه 2 اسفندماه سال 1400 13:24
مدتهاست در آشفتگی فکری- فرهنگی ایران این گزاره جا انداخته شده « به عقاید دیگران احترام بگذارید». این گزاره غلط دو مشکل بزرگ به همراه میآورد. 1 با عقاید زیر چه باید کرد؟ «باید تمام انسانها مثل من فکر کنند، در غیر این صورت کشته شوند» «باید هر انسانی مطابق نظر و ترجیحات من زندگی کند» و... اینها عقاید و گزارههای...
-
معرفی کتاب: پرسشهای بزرگ
دوشنبه 4 بهمنماه سال 1400 20:52
پرسشهای بزرگ لو مارینف ایمان همتی - معصومه موسوی نشر شبخیز کمتر پیش میآید کتابی را که میخرم فوری بخوانم، مگر مرتبط با موضوع و فیلسوفی باشد که مشغول خواندنش هستم. برای مطالعات پراکنده هم کتابهای زیادی در صف خواندن هستند! اما «پرسشهای بزرگ» را فوری خواندم و به نظرم فوریت و حتا ضرورتی برای خواندن این کتاب برای...
-
بیا
شنبه 27 آذرماه سال 1400 20:52
بیا و حادثهی این شهر بیهیاهو باش بیا و تلخی این چای قند پهلو باش بیا و خواب را از چشم ما به یغما بَر بیا و باغ دلم را به فصل سرما بَر بیا و زهر شو و جام را لبالب کن بیا که سَرکِشمت، در شام آخرم تب کن بیا و ظلمت ما را به عرش اعلا ریز بیا و نور نگاه در کاسهی تمنا ریز بیا و پوچ کن گلهای هستی ما را بیا و یکسره کن کار...
-
نگاهی گذرا به جهان تالکین
جمعه 21 آبانماه سال 1400 17:33
امکان دادن گزارشی مختصر(وحتا مبسوط!) درباره جهانی که تالکین آفریده نیست . جهانی که تاریخ آن به دو کتاب/تریلوژی «هابیت» و «ارباب حلقهها» ختم میشود . آن چه تالکین آفریده یک داستان نیست، بلکه یک هستی ست که شامل خدایان، جهان مادی، موجودات، فرهنگ و زبان و... میشود . بسیاری(از جمله خودم) ابتدا سهگانههای «هابیت» و...
-
چگونه فلسفه بخوانیم؟
دوشنبه 29 شهریورماه سال 1400 01:04
راهنمایی کوچک برای علاقهمندان به فلسفه مدتهاست استقبال از کتابهای فلسفی روندی رو به رشد دارد. افزایش تعداد عنوان، شمارگان و ناشران حوزه فلسفه گواه این ادعا ست. فلسفه نیز همانند هر پدیده دیگری با فراگیر شدنش مستعد آسیب و انحراف از کارکرد اصلیاش است. هر چند این مسئله موضوع این نوشتار نیست . قبل از شروع باید متذکر...
-
دین روی تردمیل
سهشنبه 6 آبانماه سال 1399 14:40
قرار و ممکن نیست همه فلسفه بخوانند، اما برخی آثار فلسفی بهطور کلی یا بسته به شرایط برای همگان مفید هستند. یکی از شاخصترین آثار به ویژه برای ایرانیان رساله الهی-سیاسی اثر بندیک اسپینوزا است. قطعا ترجمه و پانویسهای درخشان دکتر علی فردوسی، خواندن این اثر را برای همگان راحت و هموارتر میکند. اسپینوزا از طرف عدهای...
-
شیطان نجیب و راهنمای عملی فن قدرت
دوشنبه 17 شهریورماه سال 1399 00:04
برخی نامها کارکردشان فحش خوردن و دادن وجهه به فحشدهنده است. در صف متفکران با این کارکرد، نیکولو ماکیاوللی نفر اول است. از جعل عنوان ماکیاولیسم گرفته تا انتساب رفتار جناح رقیب و برادر به ماکیاوللی در رجالهآباد خودمان. اما محتوای کتاب «شهریار»(و همینطور «گفتارها») چیست که چنین همه را علیه متفکر اهل فلورانس برآشفته؟...
-
و خدایی که در این نزدیکی ست...
پنجشنبه 26 دیماه سال 1398 01:43
خدایان نخستین در اسطورههای بشری، علاوه بر نامیرایی معمولا به یک یا چند هنر بیشتر آراسته نبودند. در باقی موارد رفتار و ویژگیهایی شبیه انسان فانی داشتند. اما خدایان متاخر، یعنی خدایان ادیان ابراهیمی علاوه بر خالق و قادر مطلق، یک ویژگی بسیار متفاوت و حتا شگفتانگیز دارند: «دانای کل» آنها بر تمام گذشته، حال و آینده...
-
نصرت رحمانی؛ شاعر تاریکیها
جمعه 22 شهریورماه سال 1398 21:20
اگر بخواهم از نسل اول شاعران نوپرداز و رهروان نیما، کسی را برگزینم که نسبت به وزن و عمق اشعارش کمتر قدر دیده و شناخته شده، بیشک تنها انتخابم نصرت رحمانی است. قرار بود متنی پس از خواندن کامل مجموعه اشعارش بنویسم، اما خواندن سه دفتر شعر او کافی بود تا شور شوقم نسبت به شاعر مجابم کند تا چیزکی بنویسم، نه در خور ستایش...
-
تقریری از اعتراض ِ چهارم ِ کتاب ِ اعتراضها و پاسخها(اعتراض آرنو به دکارت)
چهارشنبه 29 مهرماه سال 1394 13:15
آنچه در ادامه میخوانید حاصل ِ یک کار ِ کلاسی راجع به اعتراض چهارم از کتاب اعتراضها و پاسخها است. این کتاب حاصل ِ مباحثات ِ مکتوب دکارت با فلاسفه و متکلمان ِ عصر خویش به واسطهی ِ مرسن بوده است. اعتراض ِ چهارم نوشتهی ِ آنتوان آرنو میباشد و یکی از مهمترین اعتراضهای ِ این کتاب است. آنتوان آرنو Antoine Arnauld...
-
جاودانگی
چهارشنبه 23 اردیبهشتماه سال 1394 22:23
شب در عطش ِ جاودانگی پنجه در گیسوان ِ تو افکند
-
بهار
جمعه 29 اسفندماه سال 1393 12:26
سبوی ِ غم شکن و از سبوی ِ باده بنوش بهار گشت تو نیز هم به شادمانی کوش نوای ِ سبزه و گل، شور و نغمهی ِ بلبل تو هم به رقص درآ و بیا به جوش و خروش
-
تاملات ِ شبانه
پنجشنبه 21 اسفندماه سال 1393 15:58
1 زمانی که یک متفکر ِ تازهکار بودم، فکر میکردم فوتبال و سایر ِ ورزشها امری تهی و بیمحتوایند و در اوج ِ انتقادی بودن شد: «فوتبال افیون ِ تودهها»! اما حالا فکر میکنم کل ِ زندگی از یک بازی ِ فوتبال ِ 90 دقیقهای پوچتر و بیمحتواتر است، چه رسد به بازیای که به وقت ِ اضافه و پنالتی برسد! 2 این روزها فکر میکنم انسان...
-
گریز از جمع
یکشنبه 23 شهریورماه سال 1393 22:41
جمع بیش از آن که بیفزاید، فرومیکاهد.
-
آخرین سنگ
سهشنبه 6 خردادماه سال 1393 22:55
پای ِ شکسته تجسم ِ پرواز است سرخی ِ صورت تعبیر ِ وصال و دستان ِ بسته اجابت ِ آزادی ست گورستان ِ آرزوها آخرین سنگاش رهائی است.
-
تار ِ سپید
جمعه 26 اردیبهشتماه سال 1393 02:53
خبر در کنار ِ گوشم است چنان آهسته آمد که نشنیدم دیدم! نه پیکی نه قاصدکی نه فرود آرام کبوتری تا خبر از پایش باز کنم تنها چند تار ِ سپید که نجوا کنان پیشدرآمدی شوم از نغمهای سیاه را سردادهاند در میان ِ انبوه ِ سیاهی! و من ناگزیرم از سپردن ِ گوش از سپردن ِ عمر تا تارهای ِ سیاه در هم شکنند و از خاکسترشان تارهای ِ سپید...
-
از ناامیدیها
جمعه 8 فروردینماه سال 1393 19:27
1 کفتری از روی ِ بامی برنمیخیزد آهوان میلی ندارند تا زنند جستی یا که بگریزند ماهیان در تور ِ صیادان گرفتارند ولی نائی ندارند که با تقدیر ِ شوم ِ خویش بستیزند من اما در دلم صد آرزوی ِ کهنه دارم در میان ِ ابرها آن دورها صدها امانت بهر ِ چشمانم پنهان است ولی کو بال ِ پروازم 2 کنون من را پلیدی خوب میپاید با یک چشم ِ...
-
آگوستینوس، مروری بر آرا و افکار ِ او - آگوستینوس، فیلسوف ِ دوستدار ِ خداوند
یکشنبه 19 خردادماه سال 1392 01:22
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 اوایل ِ اسفند مقالهای برای ِ روزنامه اعتماد ارسال کردم. مقاله دوازدهم اسفند در روزنامه چاپ شد اما خودم خبردار نشدم. لینک ِ روزنامه و مقاله در ادامه می آید هر چند نام ِ من اشتباه درج شده است. Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 عنوان ِ مقاله...
-
ترسم نرسی به کعبه اِی اهرامی
جمعه 15 بهمنماه سال 1389 23:33
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 ممکن است فکر کنیم لجبازی فقط در بازیهای ِ کودکانه یا روابط ِ خانوادگی کسانی که دچار ِ فقر ِ فرهنگی هستند تاثیرگذار است. اما این عامل گاه میتواند در عرصههای ِ ملی نیز موثر باشد و حتا سرنوشت ِ ملتی را رقم بزند. انقلاب و دموکراسی دو مقولهای هستند که بسیاری از...
-
خر و خریدار
چهارشنبه 26 آبانماه سال 1389 01:24
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 روباهی در بازار علوفه فروشی داشت. همیشه علوفههایش خشک و مانده و گاه مسموم بود. Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 روزی میمون از کنار ِ حجرهی ِ روباه میگذشت. نزد ِ وی رفت و پرسید :« تو که علوفههایت خشک و مانده و گاه مسموم است، چگونه سالها...
-
ذهن ِ ارسطوئی
جمعه 16 مهرماه سال 1389 14:41
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 گوهری که پس از گذشت ِ قرنهاقرن همچنان در یونان ِ باستان می درخشد مطالب ِ گفته شده و مکتوب ِ بازمانده نیست، بل که خرد ِ نقاد و اندیشههای ِ پویا، تیزبین و پرسشگری ست که بسیاری از مفاهیم را به چالش کشید. از ادعای ِ وجود ِ ماده ِ اولیه کسانی مانند ِ تالس(آب)،...
-
عقاید محترم نیستند
دوشنبه 13 اردیبهشتماه سال 1389 00:59
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 بسیاری برای ِ وانمود کردن به داشتن ِ تحمل و مدارا می گویند: عقاید محترم اند و یا باید به «عقاید» ِ «دیگران» احترام گذاشت. این ترکیب هم مثل بسیاری از ترکیب ها و واژهائی ست که ایرانیان بدون فهمیدن و تامل کردن استفاده می کنند و از گفته ی ِ خود نیز دلشادند! فرض کنید...
-
لحظه ها
چهارشنبه 9 دیماه سال 1388 00:26
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 زمان قطره قطره می چکد از ساعت ِ دیواری و هر قطره سرخ تر از لحظه های ِ پیش عقربه ها لحظه ها را لحظه به لحظه گردن می زنند گل های ِ قالی زرد شدند: از خجالت یا ترس؟ از درون ِ ساعت جغدی می خواند اشک ِ ما قطره قطره می چکد بر روی ِ لحظه ها امید ِ ما روئیدن ِ سرو را به...
-
تاج ِ پادشاهی و سَر ِ فیلسوف
جمعه 22 آبانماه سال 1388 23:50
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 افلاطون : اگر در جامعه ها فیلسوفان پادشاه نشوند، یا کسانی که امروز شاه و زمامدار نامیده می شوند به راستی دل به فلسفه نسپارند، و اگر فلسفه و قدرت ِ سیاسی با یکدیگر توام نشوند،... بدبختی جامعه ها، و به طور ِ کلی بدبختی ِ نوع ِ بشر، به پایان نخواهد رسید ،... - کدام یک...